När våren börjar närma sig är det mycket som ska göras och en av de sakerna gäller byte till sommardäck. Då ska man lägga ner hobbyverksamheten, valutahandlandet eller vad det nu kan vara man i nuläget håller på med och istället ta sig ner till däckhandlaren och spana in några nya sommardäck.

Många tycker om att göra en storrengöring av bilen i samma veva, som tvätt och vaxning m.m. Bor du i storstäder som exempelvis Stockholm med omnejd, så kan du på många ställen även beställa tid för en lackbehandling i Stockholm så att din bil blir tiptop igen.

Sommardäcken är tillåtna från och med 1 april såvida det inte är vinterväglag där du befinner dig. När du byter däck är det säkraste att överlåta detta till ett proffs så att allt blir korrekt gjort men om du själv är duktig på det så kan det vara bra med lite tips inför det stundande bytet.

Se över lufttrycket

Det absolut första att kolla är om dina sommardäck har ett tillräckligt lufttryck, nu när de har legat på förvaring över vintern. Däck med försämrat lufttryck ger inte bara sämre köregenskaper, de slits dessutom ut fortare och bidrar till en högre bränsleförbrukning.

Dock måste du vara på din vakt för att se hur stort lufttryck just ditt fordon behöver. Lufttrycket ska nämligen anpassas efter bilmodell och den last som du vanligtvis har. Ett tips är att titta i instruktionsboken som medföljer bilen vid köpet eller tala med din bilhandlare.

Byt däck utan att skada dig

Att byta däck självmant kan vara lite av en utmaning och är man inte riktigt bekant med metoderna och rörelserna, kan man skada både rygg och andra delar. För det första bör du arbeta så nära bilen som möjligt så att du slipper att sträcka dig eller få ryggskott i onödan. Du vill undvika att räta ut dina armar alltför mycket och på det viset klarar du också av att lyfta tyngre. När du drar loss bultar kan du ibland använda dig av foten på fälgkorset så skonar du dina händer och rygg. När du lyfter däcken ska du alltid lyfta med rumpans muskler och böja benen och knäna samtidigt som du är rak i ryggen. Då undviker du överbelastning. Värm gärna upp lita först genom lite böj-och-sträckövningar och sist men inte minst – ta hjälp av en vän eller anhörig. Tillsammans blir ni starkare!

Underskatta inte efterkontroller av bultar och stabilitet

Varje gång man byter däck är det viktigt att dra åt bultarna ordentligt så att hjulen inte riskerar att lossna. Detta skall naturligtvis göras direkt i samband med däckbyte, men även när man har kört några mil, är det bra att efterdra bultarna för att försäkra sig om att de sitter där de ska.
Detta är de moment att tänka på vid fäste och efterdragning av bultar.

  • Smörj bultarna med lite fett innan du fäster hjulen. Smörj gängorna och undvik att få fett mellan skallen och själva fälgen. Glöm ej att rengöra anläggningsytorna först.
  • Använd ett fälgkors för den bästa åtdragningen.
  • Kontrollera bultarna efter ca 20 mil och dra åt dem ytterligare en aning med fälgkorset. Dra dock inte åt för hårt så att du inte lyckas skruva loss dem med ditt verktyg nästa gång.

Du måste även kolla upp att alla däcken är balanserade så att det inte blir ojämnt vid körning. Detta kan leda både till olyckor och obekväm körning. Detta kan man enkelt och smidigt kolla upp hos en bilmekaniker.